قبل از تجربه یائسگی بخوانید

یائسگی زودرس چیست؟

یائسگی زمانی است که پایان سیکل های قاعدگی شما را نشان می دهد. یائسگی پس از گذشت 12 ماه و بدون قاعدگی تشخیص داده می شود. یائسگی ممکن است در 40 یا 50 سالگی شما اتفاق بیفتد ، اما میانگین سنی 51 سالگی است و پایان توانایی بارداری شماست.

یائسگی یک روند بیولوژیکی طبیعی است. اما علائم جسمی مانند گرگرفتگی و علائم عاطفی یائسگی ممکن است خواب شما را مختل کند ، انرژی شما را کاهش دهد یا بر سلامت عاطفی تأثیر بگذارد. بسیاری از درمان های موثر از تعدیل سبک زندگی گرفته تا هورمون درمانی وجود دارد.

علائم یائسگی

در ماه ها یا سال های منتهی به یائسگی (perenenopause) ، ممکن است این علائم و نشانه ها را تجربه کنید:

  • پریودهای نامنظم
  • خشکی واژن
  • گرفتگی
  • لرز
  • عرق شبانه
  • مشکلات خواب
  • تغییرات خلق و خوی
  • افزایش وزن و کاهش متابولیسم
  • موهای کم پشت و خشکی پوست

علائم و نشانه ها ، از جمله تغییر در قاعدگی می تواند در زنان متفاوت باشد. به احتمال زیاد ، قبل از پایان دوره های قاعدگی ، برخی از بی نظمی ها را تجربه خواهید کرد.

دوره های یائسگی به این صورت است که ممکن است چند ماه پریود نشوید و بعد از چند ماه دوباره پریود شوید.ممکن است حتی در این دوره باردار باشید پس بهتر است حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

یائسگی

مشکلات یائسگی زودرس

زنانی که زود یائسه می شوند ممکن است در معرض خطر بیشتری برای بیماری های قلبی و مرگ زودرس باشند.

برای رسیدن به این نتیجه ، محققان هلندی 32 مطالعه را با بیش از 300000 زن بررسی کردند. محققان زنانی را که در ابتدای یائسگی کمتر از 45 سال داشتند با کسانی که 45 سال به بالا داشتند با شروع آن مقایسه کردند.به طور کلی ، به نظر می رسد خطر ابتلا به بیماری های قلبی در زنان زیر 45 سال هنگام شروع یائسگی 50 درصد بیشتر است.یائسگی زودرس همچنین خطر مرگ قلبی عروقی و مرگ افزایش می دهد. نویسندگان این مطالعه گفتند ، این هیچ ارتباطی با خطر سکته مغزی ندارد.

دکتر Taulant Muka ، از مرکز پزشکی دانشگاه اراسموس در روتردام ، هلند ، گفت: “این یافته ها نشان می دهد که زنان با شروع زودرس یائسگی ممکن است گروهی برای هدف گیری استراتژی های پیشگیری از قلب و عروق باشند.” محققان گفتند ، برای زنان در یائسگی زودرس، این ممکن است به معنای هورمون درمانی باشد.

استفاده طولانی مدت از هورمون زنانه استروژن با خطر سرطان و سکته مغزی همراه است. بسیاری از کارشناسان معتقدند این خطرات بیش از فواید آن است.

JoAnn Manson  توضیح داد: اما توصیه ها برای زنانی که قبل از 45 سالگی یائسه می شوند متفاوت است از آنجا که این زنان در معرض خطر بیشتری از بیماری قلبی و پوکی استخوان هستند ، مگر اینکه “دلیل واضحی” برای جلوگیری از آن وجود داشته باشد ، متخصصان درمان با استروژن حداقل تا سن متوسط ​​یائسگی طبیعی را توصیه می کنند. یائسگی به طور معمول از 51 سالگی آغاز می شود ، اما از هر 10 زن یک یائسگی طبیعی را در سن 45 سالگی تجربه می کنند.همچنین برخی از درمان های سرطانی یا برداشتن تخمدان های جراحی توسط خانم ها باعث یائسگی زودرس می شود.

از هر سه زن در سراسر جهان یک نفر به دلیل بیماری های قلبی عروقی می میرد. و به دلایلی که کاملاً روشن نیست ، این خطر در یائسگی تسریع می شود.

 تاثیر فشار خون و کلسترل بر روی یائسگی زودرس

ما به طور قطعی نمی دانیم که آیا سیستم تولید مثل بر سلامت قلب و عروق تأثیر می گذارد یا بیماری های قلبی عروقی بر تخمدان تأثیر می گذارد.یائسگی زودرس خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد و عوامل خطر مانند فشار خون بالا (فشار خون بالا) و کلسترول بالا می تواند به خونرسانی به تخمدان آسیب برساند و منجر به یائسگی زودرس شود.از دست دادن زود هنگام عملکرد تخمدان ممکن است سیستمی را در بدن فعال کند که فشار خون ، مایعات بدن و التهاب را تنظیم می کند.عوامل خطر ژنتیکی یا محیطی مشترکی وجود داشته باشد که منجر به یائسگی زودرس شده و خطر ابتلا به پیامدهای بهداشتی را افزایش می دهد.

آیا یائسگی زودرس خطرناک است؟

یائسگی زودرس و یائسگی زودرس ، چه خود به خودی و چه ناشی از آن ، با خطرات طولانی مدت سلامتی همراه است که ممکن است شامل مرگ زودرس ، بیماری های قلبی عروقی ، بیماری های عصبی ، پوکی استخوان ، اختلال عملکرد روان جنسی و اختلالات خلقی باشد. استروژن برخی از عواقب را کاهش می دهد ، اما نه همه.

آیا یائسگی زودرس امید به زندگی را کاهش می دهد؟

طبق مطالعه ای که در یائسگی منتشر شده است ، زنانی که یائسگی زودرس دارند ، امید به زندگی در آنها کوتاه تر است و در اوایل زندگی در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 (T2D) قرار دارند.

 

نشانه های یائسگی در زنان

اولین سن یائسگی چیست؟

بیشتر زنان در سن 45 تا 55 سالگی به یائسگی می رسند و میانگین سنی آنها در حدود 51 سالگی است. با این حال ، حدود یک درصد از زنان قبل از سن 40 سالگی یائسگی را تجربه می کنند. این به عنوان یائسگی زودرس شناخته می شود. یائسگی بین 41 تا 45 سالگی یائسگی زودرس است.

آیا می توانید در 35 سالگی یائسگی داشته باشید؟

بیشتر زنان یائسگی را از سنین 45 تا 55 سالگی شروع می کنند که میانگین سنی آنها 51 سال است. اما برای برخی از زنان یائسگی زودرس رخ می دهد. اگر شما بین 35 تا 45 سال سن دارید و به مدت سه ماه یا بیشتر قاعدگی خود را از دست داده اید ، ممکن است زودتر از حد طبیعی یائسگی داشته باشید.

 

چه ویتامین هایی برای یائسگی زودرس مفید هستند؟

ویتامین B-6

ویتامین B-6 برای زنان 19 سال به بالا 100 میلی گرم (میلی گرم) در روز است. مصرف مکمل ویتامین B-6 در دوران یائسگی و بعد از آن ممکن است به جلوگیری از علائم ناشی از سطح پایین سروتونین کمک کند. این موارد شامل از دست دادن انرژی و افسردگی است.

بسیاری از مردم می پرسند که آیا استرس می تواند یائسگی زودرس را ایجاد کند؟ به طور کلی ، تصور می شود که استرس زیاد باعث می شود که زنان به دلیل افزایش سطح کورتیزول علائمی شبیه یائسگی تجربه کنند ، اما در واقع یائسگی ایجاد نمی کند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *