التهاب لگن و علائم آن چیست؟

بیماری های التهابی لگن چیست؟

بیماری التهابی لگن جزوه عفونت اندام های تولید مثل زنان است. این بیماری اغلب در مواردی اتفاق می افتد که باکتری های منتقله از طریق واژن به رحم ، لوله های رحمی یا تخمدان منتقل شوند.علائم و نشانه های بیماری التهابی لگن می تواند خفیف باشد. برخی از زنان هیچ علائم و نشانه ای را تجربه نمی کنند. در نتیجه ، تا زمانی که در بارداری مشکل نداشته باشید یا دچار درد مزمن لگن نشوید ، ممکن است متوجه این بیماری نشوید.

علائم بیماری التهاب لگن

علائم و نشانه های بیماری التهابی لگن ممکن است خفیف باشد و تشخیص آن دشوار باشد. برخی از زنان هیچ علائم و نشانه ای ندارند. هنگامی که علائم و نشانه های PID وجود دارد ، اغلب شامل موارد زیر است:

  • درد از خفیف تا شدید – در پایین شکم و لگن
  • ترشحات غیر طبیعی یا سنگینی واژن که ممکن است بوی نامطبوعی داشته باشد
  • خونریزی غیرطبیعی رحم ، یا بین چرخه قاعدگی
  • درد هنگام مقاربت
  • تب ، گاهی اوقات همراه با لرز
  • ادرار دردناک ، مکرر یا دشوار

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم:

  • درد شدید در ناحیه شکم شما
  • حالت تهوع و استفراغ
  • تب ، با دمای بالاتر
  • ترشحات بد واژن

اگر علائم و نشانه های بیماری التهاب لگنی دارید که شدید نیستند ، باز هم در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. ترشحات واژن با بو ، ادرار دردناک یا خونریزی بین چرخه قاعدگی نیز می تواند از علائم عفونت مقاربتی (STI) باشد. در صورت بروز این علائم و نشانه ها ، رابطه جنسی را متوقف کرده و به پزشک مراجعه کنید. درمان سریع STI می تواند به پیشگیری از PID کمک کند.

 علت التهاب لگنی

بسیاری از انواع باکتری ها می توانند باعث PID شوند ، اما عفونت های سوزاک یا کلامید یا شایع ترین آنها است. این باکتری ها معمولاً در حین رابطه جنسی محافظت نشده بدست می آیند.

باکتری ها می توانند وارد دستگاه تولید مثل شما شوند. این می تواند در دوران قاعدگی و پس از زایمان ، سقط جنین یا اتفاق بیفتد. به ندرت ، باکتری ها همچنین می توانند در حین قرار دادن دستگاه داخل رحمی (IUD) – نوعی کنترل طولانی مدت برای پیشگیری از بارداری – یا هر روش پزشکی که شامل قرار دادن وسایل در رحم است ، به دستگاه تولید مثل وارد شوند.

تعدادی از عوامل ممکن است خطر ابتلا به بیماری التهاب لگن را افزایش دهد ، از جمله:

  • داشتن چندین شریک جنسی
  • داشتن رابطه جنسی با شخصی که بیش از یک شریک جنسی دارد
  • داشتن رابطه جنسی بدون کاندوم
  • داشتن سابقه بیماری التهابی لگن یا عفونت مقاربتی
  • پس از قرار دادن دستگاه داخل رحمی ، خطر PID کمی افزایش می یابد. این خطر به طور کلی در سه هفته اول پس از قرار دادن کمتر می شود.

عوارض بیماری التهابی لگن

بیماری التهابی لگن درمان نشده ممکن است باعث ایجاد بافت اسکار و مایعات آلوده (آبسه) در دستگاه تولید مثل شود. این می تواند باعث آسیب دائمی به اندام های تولید مثل شود.

عوارض ناشی از این آسیب ممکن است شامل موارد زیر باشد:

حاملگی خارج رحمی: عفونت التهابی لگن دلیل اصلی بارداری لوله ای (خارج رحمی) است. حاملگی خارج رحمی می تواند زمانی اتفاق بیفتد که PID درمان نشده باعث ایجاد بافت اسکار در لوله های رحمی شود. بافت زخم مانع از آن می شود که تخمک بارور شده از طریق لوله رحمی به رحم وارد شود وبه جای آن ، تخمک در لوله رحمی کاشته می شود. حاملگی های خارج رحمی می تواند باعث خونریزی گسترده و تهدید کننده زندگی شود .

درد مزمن لگن: بیماری التهابی لگن می تواند باعث درد لگن شود که ممکن است ماهها یا سالها ادامه داشته باشد. ایجاد زخم در لوله های رحمی و سایر اندام های لگن می تواند باعث درد هنگام مقاربت و تخمک گذاری شود.

آبسه  تخمدان: التهاب لگن ممکن است باعث ایجاد آبسه (مجموعه ای از چرک ) در دستگاه تولید مثل شما شود.آبسه ها بر لوله های رحمی و تخمدان ها تأثیر می گذارند ، اما ممکن است در رحم یا سایر اندام های لگن نیز ایجاد شوند. اگر آبسه درمان نشود ، می توانید به یک عفونت تهدید کننده تبدیل شود.

برای کاهش خطر ابتلا به بیماری التهاب لگن:

رابطه جنسی ایمن را تمرین کنید. هر وقت رابطه جنسی دارید از کاندوم استفاده کنید.با پزشک خود در مورد پیشگیری از بارداری صحبت کنید. بسیاری از اشکال پیشگیری از بارداری در برابربیماری التهاب لگن محافظت نمی کند. استفاده از روش هایی ، مانند کاندوم ، به کاهش خطر شما کمک می کند. حتی اگر قرص های جلوگیری از بارداری می خورید ، برای محافظت در برابر بیماری های مقاربتی ، هر زمان که با یک شریک زندگی خود رابطه برقرار می کنید ، از کاندوم استفاده کنید.

اگر در معرض ابتلا به بیماری مقاربتی هستید ، برای آزمایش از پزشک خود وقت بگیرید. در صورت لزوم یک برنامه غربالگری منظم را با پزشک خود تنظیم کنید. درمان زود هنگام یک STI بهترین فرصت را برای جلوگیری از التهاب لگنی را به شما می دهد.

درخواست کنید که شریک زندگی شما هم آزمایش شود. اگر به بیماری التهابی لگن یا STI مبتلا هستید ، به همسرتان توصیه کنید که آزمایش و معالجه شود. این می تواند از شیوع STI و عود احتمالی التهاب لگنی جلوگیری کند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *