قیمت دلار زیر 5 هزار تومان میشود؟

از جمله عواملی که در کاهش قیمت دلار موثر بوده ،افزایش توزیع قابل توجه دلار به 11 بانک دولتی توسط بانک مرکزی بوده است.

به بیان دکتر جمشید پژوهان ،عضو هئات علمی دانشگاه علامه ،تصور نمیکنم اعلام خبر حکم اخلالگران ارزی و اقتصادی علت اصلی کاهش فزاینده نرخ دلار بوده باشد.

اولین عامل کاهش نرخ دلار به علت افزایش میزان عرضه دلار توسط بانک مرکزی است که به ۱۱ بانک دولتی ارز قابل توجهی اختصاص داده است.

دومین عامل سخنانی است که وزیر امور خارجه ایران آقای ظریف خاطر نشان کردند که اروپایی ها تضمین دادند که در صورت تحریم نفتی ایران توسط امریکا ، اروپایی ها تحریم ها را دور بزنند و تضمین خرید نفت را داده اند.

عامل دیگر می‌تواند اثر متقابل پیش‌بینی مردم از بازار باشد. همچنانی که مردم پیش‌بینی می‌کردند قیمت دلار بالا برود و به همین علت برای خرید به بازار هجوم آوردند و تقاضا را افزایش داد، اکنون هم به علت نگرانی از کاهش بیشتر نرخ دلار، به فروش دلار‌های خریداری شده خود روی آورده‌اند. این امر هم می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر این روند نزولی نرخ دلار بگذارد.

اما اینکه گفته می‌شود ممکن است دست‌هایی باشند که با شایعه پراکنی بخواهند نرخ دلار را کاهش دهند تا مردم برای فروش دلار‌های خانگی خود به بازار هجوم آوردند، زیاد با سند و مدرک و تحلیل درستی بیان نمی‌شود. همچنین روند کاهشی حد مشخصی دارد و عواملی که در بالا شمرده شد آنقدر قدرت ندارند که دلار را مثلا به زیر ۵۰۰۰ هزارتومان برسانند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *