تنها یوزپلنگ نر ایرانی در اسارت

دامپزشک پارک پردیسان ،ایمان معماریان دامپزشک پارک طبیعی پردیسان در مورد یوزهای اسیر در جهان گفت : کوشکی تنها یوز ایرانی است که بشکل اسارتی در حال گذراندن زندگی خود است.

این یوزپلنگ نر که کوشکی نام دارد از زمان کودکی و زمانی که مادرش را از دست داد با انسان ها در ارتباط بوده و از انسان ها واهمه ای ندارد.

وی افزود یوزپلنگ ها هرگز به انسان ها حمله نمیکنند پس جای نگرانی وجود ندارد.در صورتیکه حیوانی از طبیعت به فضایی دیگر منتقل شود ،پس از مدتی دیگر قادر نخواهد بود به طبیعت بازگردد و اگر چنین اتفاقی بیافتند یا حیوان توسط دیگر حیوانات کشته خواهد شد و یا از گرسنگی تلف میشود.

وی در ادامه افزود : تلاش دامپزشکان پردیسان برای حفظ بقای نسل یوز ایرانی همچنان ادامه دارد.دلر (جفت ماده) نیز با مشکل سقط جنین مواجه است بنابراین بشکل طبیعی امکان فرزند آوری فراهم نیست.

معماریان بیان کرد: یوزپلنگ‌های در اسارت پارک پردیسان در 6 فضای مجزا از یکدیگر نگهداری و در فواصل زمانی خاص به صورت 24 ساعته کنترل می‌شوند تا در زمان مناسب به یکدیگر معرفی شوند که متاسفانه تاکنون این امکان فراهم نشده است.

دامپزشک پارک طبیعی پردیسان گفت: سعی داریم از متخصصان بین المللی دنیا در زمینه تکثیر یوزپلنگ‌ها و گربه سانان به ایران دعوت کنیم تا امکان انجام کارهایی مانند لقاح مصنوعی و IVF( جابجایی جنین) که باید به صورت مرحله به مرحله و تخصصی بر روی دلبر(یوز ماده) صورت گیرد را بسنجیم تا ببینیم که آیا امکان لقاح مصنوعی برای این گونه وجود دارد یا خیر؟

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *