بالا رفتن سود بانکی در بانک ها

اخیرا در برخی بانک ها دیده شده که به مشتریان خود سود بانکی 18 درصد را پیشنهاد میدهند و این در حالی است که این میزان سود 3 درصد بیشتر از نرخ 15 درصدی است.
در حدود دو سال است که نرخ بانکی برای سپرده های بلند مدت و یکساله 15 درصد و برای سپرده های کوتاه مدت 10 درصد است.همچنین شهریور ماه سال گذشته بود که بانک مرکزی ابلاغیه ای را به تمام بانک ها اعلام کرد که طبق آن تمام بانکها موظف شدند به اجرای نرخ سود 15 درصد عمل نمایند.گرچه بانک ها برای عدم خروج سرمایه های کوچک از بانک تمام این خرده سرمایه ها را به سپرده بلند مدت تبدیل نمودند  اما به مرور برخی هیجانات در بازار ارز و یا سکه موجب انتقادات کارشناسان در این باره شد که کاهش دستوری نرخ سود بانکی موجب تحریک مردم برای آوردن سرمایه‌های خود در بازارهای موازی شده است.

بر این اساس در بهمن‌ماه سال گذشته بود که بانک مرکزی در سیاست ارزی که برای کنترل بازار به مرحله اجرا درآورد،انتشار اوراقی به ارزش 20 درصد را به مدت یک هفته در تمام شعب بانک ها اجرا نمود. به این امید که با وعده سود 5 درصد بیشتر از سود سپرده یکساله ،سرمایه های سرگردان را به بانک ها جذب نمایند.، در این فاصله حدود ۲۳۰ هزار میلیارد تومان اوراق گواهی سپرده ۲۰ درصد فروش رفت که عمده آن ناشی از جابجایی سپرده ها شد و نه اینکه سپرده های جدیدی را بتوانند جذب نمایند.براوردی که از این عمل انجام شد حاکی از این بود که بانک ها برای تامین 5 درصد اختلاف سود رقمی در حدود 10 هزار میلیارد تومان زیان باید بپردازند.چرا که نرخ سود ۲۰ درصد با سپرده ۱۵ درصدی اختلافی را ایجاد می‌کرد که محلی برای تأمین نداشت. به هر حال سود تسهیلات ۱۸ درصدی منبع اصلی تغذیه سود سپرده است که بانک‌ها درباره این نرخ برای تأمین سود ۱۵ درصد نیز  انتقاد داشتند تا اینکه قرار باشد نرخ سود سپرده حتی دو درصد بالاتر از تسهیلات قرار گیرد.

حال با مطرح شدن دوباره میزان نرخ سود 18 درصدی باز هم این سوال پیش میاید که قرار است این اختلاف سود از کجا تامین شود.و سوال بعدی نیز این است که آیا سپرده گذاران حاضرند سپرده های خود را به بانک بیاورند و یا ترجیه میدهند که پول خود را به بازارهای دیگر نظیر بازار سکه و ارز منتقل نمایند.

 این در حالی است که انتشار اوراق 20 درصدی در بهمن ماه با توجه به بالاتر بودن از سود سپرده در شرایطی که بانک‌ها در پرداخت سود 15 درصد هم با مشکل مواجهند، انتقادات بسیاری را از سوی کارشناسان به همراه داشت و آن را یکی از اشتباهات بانک مرکزی می‌دانستند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *