امکان مصادره الواح هخامنشی را دیوان عالی آمریکا رد کرد

لوح هخامنشی

به گزارش بی‌بی‌سی، بالاترین نهاد قانونی کشور آمریکا دیوان عالی آمریکا رای داده است که قربانیان حملات تروریستی برای گرفتن غرامت از دولت ایران نمی‌توانند کتیبه‌های هخامنشی را از دانشگاه شیکاگو مصادره و حراج کنند.
هشت قاضی دیوان عالی آمریکا این حکم را بدون هیچ رای مخالف صادر کرده‌اند. از نه قاضی دیوان عالی یک قاضی در این رای گیری غائب بوده‌است.
در حالی که این کتیبه‌ها به صورت امانت به موزه باستان شناسی دانشگاه شیکاگو سپرده شده بود، قرار بود این الواح به عنوان غرامت به بازماندگان قربانیان حادثه بمب‌گذاری در اروشلیم پرداخت شود.
سال ۱۳۱۶ در طی حفاری مشترک در تخت‌جمشید توسط دولت وقت ایران و موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو، تعداد قابل توجهی اموال فرهنگی- تاریخی ارزشمند به‌دست آمد که این اموال به طور مساوی بین دولت ایران و مؤسسه مذکور تقسیم شد.
ایران به دلیل نداشتن کارشناسان داخلی برای خواندن خطوط، سهم خود را نیز به مدت سه سال به مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو امانت داده بود تا آن مؤسسه پژوهش‌های گسترده‌ای درباره این الواح انجام دهد و الواح را به ایران پس از مستند‌سازی و انتشار نتیجه‌ پژوهش‌های خود، بازپس دهد.

این الواح، گل‌نوشته‌های مربوط به عصر هخامنشی بودند که خطوط میخی و علامت‌ها و تصاویری بر آنها نقش بسته بود و لازم بود خطوط میخی این الواح توسط خط‌شناسان و کارشناسان امریکایی خوانده شود.