استاندارد های میز و صندلی اداری

با توجه به اینکه اکثر افراد اغلب اوقات روزانه ی خود را در محیط های کاری میگذرانند ،پس این موضوع مهم که برای محیط کاری خود مبلمان اداری استاندارد و مناسبی را انتخاب کنند بسیار حائز اهمیت میشود. .در این مقاله کاربردی قصد بررسی تخصصی مواردی را داریم که به شما عزیزان برای یک انتخاب ایده آل و خوب کمک مینماید.

زمانی که حرفی از رعایت کردن استاندارد به میان می آید منظور ما همان طراحی طبق اصول و قواعد اساسی معماری داخلی است که با توجه به اینکه بیشتر افراد ساعاتی در حدود ۸ ساعت و یا در برخی موارد بیشتر را در محیط های کاری خود میگذرانند لذا باید مبلمان اداری به گونه ای طراحی شوند که علاوه بر اینکه طی مدت استفاده کردن موجب خستگی کاربر و مصرف کنندگان نشود ، پس از استفاده مداوم موجب فرسودگی و خرابی آن وسایل نشود.

نکاتی درمورد استاندارد مبلمان اداری:

یکی از مواردی که در استانداردهای  مبلمان اداری تاثیر دارد ، مسئله رعایت کردن اصول ارگونومیک در طراحی های مبلمان است. ارگونومیک به معنی این است که مواردی در طراحی رعایت شود بطوریکه مبلمان اداری متناسب با سلامت جسمی طراحی شده باشد و با گذشت زمان موجب خستگی و آسیب های جدی به بدن نشود. بدین منظور رعایت کردن مواردی همچون دقت در انتخاب کردن جنس اجزای تشکیل دهنده ،ارتفاع مناسب برای انواع صندلی اداری و میز ها ،پشتی های مناسب در انواع صندلی ها ،دسته مناسب در انواع صندلی ها ،ابعاد میزها و … را مد نظر قرار خواهد داد.

اما برای اینکه ما بتوانیم انتخاب مناسبی داشته باشیم باید اجزای تشکیل دهنده مبلمان اداری را کامل بشناسیم.این اجزا عبارت اند از :

انواع صندلی های اداری که شامل :صندلی مدیریت ،صندلی کارمند ،صندلی انتظار ،صندلی کنفرانس ،انواع مبلمان و نیم ست ها است.

انواع میزهای اداری که شامل : میز مدیریت ،میز کارمند ،میز کنفرانس ،میز پذیرایی است.

به طور کلی مواردی وجود دارند که در انتخاب یک مبلمان استاندارد باید به آنها توجه ویژه کرد:

  • رعایت استانداردهای ساختاری اعم از جنس مواد اولیه نظیر چوب ،پارچه ،چرم ،شیشه ،فلز و یا ام دی اف

بدین معنی است که جنس میز های مدیریتی عمدتا از چوب و جنس میزهای کارمندی از جنس ام دی اف تشکیل شده است. همچنین نوع چرم به کار رفته در صندلی های اداری باید به گونه ای باشد که رطوبت و نم را در استفاده طولانی مدت از صندلی های اداری در خود نگه ندارد و یا حتی شیشه های مورد استفاده بر روی میزها باید ضخامت های کافی و لازم  را داشته باشند تا پس از قرار دادن اجسام سنگین بر روی آن تحمل وزن را داشته باشند و ناگهان نشکنند.

  • رعایت استانداردهای ابعادی

مثلا ارتفاع انواع میزهای مدیریتی باید بین ۷۸ الی ۸۰ سانتیمتر باشد و یا ابعاد مختلف مبل و صندلی ها به صورتی باشد که برای نشیمنگاه افراد کارمند سایز متناسبی داشته باشد. پشتی صندلی های اداری نیز باید به اندازه ای ارتفاع داشته باشد که علاوه بر اینکه پشت فرد را کاملا پوشش می دهد ،محافظ گردن وی نیز باشد به طوریکه حرکت آزادانه گردن را محدود نکند.

  • رعایت رنگ

به این نکته توجه داشته باشید که این گزینه ها ،موردی برای ارزیابی های قطعی استاندارد یک مبلمان اداری نیست اما در صورتی که از دید طراحی داخلی به آن نگاه نماییم بطوریکه متناسب با فضای داخلی  باشد و تاثیر ان را در دکوراسیون داخلی در نظر بگیریم ، نکته ای حائز اهمیت است. همچنین در صورتیکه از رنگ های تیره مانند مشکی در مبلمان اداری خود استفاده می کنید نسبت به انواع رنگ های روشن که موجب خستگی زود هنگام افراد کارمند در محیط های کاری میشوند نیز استفاده کنید. بنابراین انتخاب رنگ های روشن مانند زرد و یا کرم از نظر استاندارد ،اصولی تر هستند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *