ذخایر موشکی در عربستان خالی است

یونان با موافقت آمریکا، سامانه‌های ضد موشکی پاتریوت به عربستان ارسال خواهد نمود که این یک اتفاق نظامی بسیار مهم به حساب میاید و موید این است که عربستان بسیاری از موشک‌های خود را در رویارویی با جنبش انصارالله یمن از دست داده و ذخایر موشکی آن خالی شده است. دولت جدید یونان اوایل هفته گذشته موافقت خود را با ارسال دستکم ۴۰ موشک پاتریوت به عربستان اعلام نمود.

عربستان اولین کشوری است که از سامانه‌های موشکی پاتریوت متعلق به ناتو استفاده می‌کند، چون این سلاحی که یونان در اختیار دارد باید در جهت دفاع از یونان و منافع اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی باشد بنابراین عربستان سعودی اولین کشوری است که با وجود اینکه عضو ناتو نیست از این سامانه دفاعی پیشرفته استفاده می‌نماید.

موضوع مهم این است که کشور عربستان جزو معدود کشورهایی است که زرادخانه بزرگی از موشک‌های پاتریوت خریداری شده از آمریکا را در اختیار دارد، اما با موافقت و مجوز واشنگتن برای دسترسی به بیشتر این نوع موشک‌ها از یونان کمک خواست. این مسئله نشان می‌دهد که آمریکا نمی‌تواند موشک‌های کافی در اختیار ارتش عربستان برای مقابله با تهدید انصارالله قرار دهد و واشنگتن از یک سال و نیم پیش موشک‌های پاتریوت خود را از کویت، اردن و بحرین خارج و به مناطقی برای رویارویی با تهدید روسیه و چین منتقل کرد. برخی بر این باورند که پس از حملات (پهپادی جنبش انصارالله) به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان، برخی از این موشک‌ها بار دیگر در خاک عربستان مستقر شدند.

درخواست کمک عربستان از یونان بیانگر این است که ریاض بیشتر موشک‌های پاتریوت خود را در رویارویی با موشک‌های انصارالله یمن استفاده کرده است و الان موشک کافی در اختیار ندارد و این مسئله تایید می‌کند که عربستان هر بار سه تا پنج موشک پاتریوت را برای مقابله با یک موشک بالستیک یمنی – حوثی اختصاص می‌دهد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *