آموزش طرز تهیه مرغ ترش

مرغ ترش

خورش مرغ ترش یکی از غذاهای محلی و پرطرفدار گیلان است.
مواد مورد تیاز برای پخت خورش مرغ ترش:
مرغ، سبزی معطر، پیاز، سیر، گردو، رب انار، آبغوره یا آب نارنج، نمک، فلفل و ادویه مخصوص مرغ به مقدار لازم
سبزیجات(گشنیز، تره، نعناع و جعفری) رو ساطوری کرده و تفت بدهید، نیاز نیست در حد سرخ کردن سبزی قرمه تفت داده شود فقط تا حدی که سبک بشن و از حالت خامی بیرون بیان البته این مورد هم سلیقه‌ای است، پس از سرخ شدن سبزی‌ها، پیازها را خلالی ریز کرده و سرخ ‌کنید. سیرها رو له یا ریز خرد ‌کنید و به مدت ۱ دقیقه با پیازها تفت دهید و بعد گردوها رو اضافه کرده و به مدت چند دقیقه تفت بدهید. سبزی و رب انار و ۳ لیوان آب رو به مواد قبلی اضافه کرده و زیر شعله رو زیاد کنید تا مواد به جوش بیان.
رب انار رو می‌توانید در کمی آب حل کرده و بعد به موادتون اضافه کنید.
تکه‌های مرغ رو در ماهی‌تابه به همراه کمی روغن سرخ کنید تا طلایی بشوند روشون فلفل سیاه، نمک ، ادویه و در صورت تمایل زعفران ریخته و بعد از به جوش اومدن مواد مرغ ترش مازندرانی مرغ‌ها رو در سس قرار داده و اجازه بدهید با شعله ملایم مرغ‌ها مغز پخت بشوند و مزه سس به خوردش برود.
در پایان زمان پخت می‌توانید آبغوره و آب نارنج استفاده کنید و نمک غذا رو اندازه کنید. اگر دوست ندارید غذایتان ترش شود شما می‌توانید از رب انار ملس استفاده نمایید.
بعد از جا افتادن مرغ ترش باید روغن پس داده باشه، در غیر این صورت می‌توانید چند تکه یخ بندازید داخلش تا گردوها روغن بندازند.