طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی چیست؟

انسان ها حتی از زمان غارنشینی هم همیشه به دنبال تزیین و زیبا کردن محل زندگی خود بوده اند. برای این منظور بر روی دیواره های غار نقاشی های مختلفی با موضوع های متنوعی می کشیدند. پس میتوان شروع دکوراسیون داخلی را از زمان آغاز بشریت دانست. امروزه دکوراسیون داخلی نوعی هنر و همچنین یک حرفه نیز محسوب می شود. به طوری که در دانشگاه ها رشته ای به همین نام نیز وجود دارد که توسط اساتید تدریس میشود. اگر بخواهیم عبارت دکوراسیون داخلی را تعریف کنیم میتوان گفت که هماهنگ کردن اشیا متناسب با فضای داخلی برای نمایش بهتر وسایل و رنگ ها را دکوراسیون داخلی می گویند. اما بسیاری از افراد فکر می کنند طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی دو مفهوم یکسان هستند در حالی که اینطور نیست. در ادامه این مقاله تفاوت های این دو مفهوم را بررسی خواهیم کرد.

تفاوت طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی چیست؟

دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی را مربوط به حوزه زیبا شناسی می دانند. در این زمینه دکوراتور ها خود را درگیر بازسازی نمی کنند و مباحث ساختاری را بدون تغییر رها خواهند کرد. دکوراسیون داخلی زمانی وارد عمل می شود که کار ساخت به اتمام برسد و دکوراتور ها شروع به اصلاح و به روز رسانی فضای داخلی کنند. برای این منظور آنها به مشتریان خود کمک می کنند یا مشاوره می دهند تا بتوانند بهترین و مناسب ترین وسایل مورد نیاز محل کار و یا منزل مانند مبلمان منزل و یا مبلمان اداری فرش، پرده و یا وسایل تزیینی را تهیه کنند.

در دکوراسیون داخلی همیشه دو مورد در نظر گرفته می شود:

اول پوشش های اصلی که شامل سقف، دیوار ها، کمد، کف و در ها که زمینه اصلی دکوراسیون است می باشد.

دوم لوازم مصرفی که همان مبلمان، فرش، پرده و یا وسایل تزیینی است.

درست است که دکوراسیون محیط داخلی را بازسازی نمی کند، اما پوشش های اصلی مهم ترین رکن در این زمینه محسوب می شود چرا که به عنوان پایه کار مورد استفاده قرار میگیرد و وسایل بر اساس آنها انتخاب می شود. مثلا مجسه ها را با توجه به نوع گچ بری و یا سقف در انتخاب می کنند.

طراحی داخلی

در طراحی داخلی بیشتر فعالیت طراحان مربوط به نوسازی و ترمیم فضای داخلی ساختمان ها می باشد. برای این منظور سعی می کنند تا کاربری فضای اتاق ها را نیز تغییر دهند. عمده فعالیت های طراحان داخلی مربوط به بازسازی، نقاشی و یا تغییر کاربری است لذا با معماران رابطه تنگاتنگی دارند. در ادامه به بررسی مواردی که دکوراتور ها با آن می پردازند اشاره خواهیم کرد:

1. میزان بزرگی فضا:

با دکوراسیون داخلی می توان تعیین کرد که فضای داخلی بزرگ به نظر برسد یا کوچک. اگر عناصری که میخواهند استفاده شوند به شکلی درست نباشد و یا رنگ های انتخابی در جای درست استفاده نشوند، فضای داخلی دلگیر به نظر خواهد رسید. در مقابل اگر وسایل و رنگ ها را به طور صحیح انتخاب کنند محیط بزرگتر جلوه خواهد کرد.

2. نور:

نور یکی از  مهم ترین مواردی است که اگر به درستی بکار نرود، موجب هدر رفتن زحمات دکوراتور ها خواهد شد. میزان نور پردازی باید به گونه ای باشد که تمام روز بتوان آن را تنظیم کرد چه نور طبیعی باشد و چه مصنوعی.

3. انتخاب سبک مورد نظر:

حال باید سبک مورد نظر را انتخاب کنیم. وسایل و اشیایی که استفاده میشوند باید مطابق با سلیقه مشتری باشد و از بین سبک های کلاسیک، مدرن، سنتی، اروپایی و … یکی را انتخاب کند تا بر اساس آن وسایل چیده شود. البته شناخت انواع سبک دکوراسیون داخلی می تواند به انتخاب صحیح نوع سبک ها کمک بسیار کند. این نکته را در نظر بگیرید که انتخاب سبک باید با توجه با میزان فضا انجام گیرد مثلا اگر سبک کلاسیم انتخاب میشود، باید مبلمانبی به همین سبک انتخاب شود. در مقاله ای دیگر با موضوع “مبلمان اداری کلاسیک چیست؟” در مورد ویژگی های مبلمان اداری به سبک کلاسیک بیشتر توضیح داده ایم.

4. ترکیب رنگ ها:

استفاده از رنگ ها در خانه کاملا سلیقه ای است پس در این مورد باید انتخاب رنگ ها را به عهده مشتری گذاشت. اما نکاتی هست که باید قبل از هر چیزی در نظر گرفت. مثلا در سبک کلاسیک رنگ آبی هیچ جایگاهی ندارد و یا ترکیب رنگ ها نیز به کاربری اتاق و فضا بستگی دارد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *