چگونه زنان بارور می شوند؟

زنان در جوامع امروزی نقششان تغییر کرده و مانند مردان به فعالیت های بیرون از منزل می پردازند و بعد یک روز کاری به خانه برمی گردند و و به فعالیت خود در خانه ادامه می دهند و به فرزندان خود رسیدگی می کنند. این نشان می دهد که  هیچ تفاوت فکری و فیزیکی خارجی بین مردان و زنان وجود ندارد. ولی آیا درونی هم با یکدیگر باهم شباهت دارند منظورمان احساسات نیست بلکه اندام  درونی زنان است. زنان ما هرچقدر که به روحیات خارجی خود توجه می کنند به اندام های درونی خود توجه ای ندارند و برای بررسی آن به پزشک مراجعه نمی کنند و همین باعث می شود برای پیشگیری برخی از بیماری ها دی شود در این مقاله سعی براین داریم شما را با تحولات بدنی خودتان بیشتر آشنا کنیم.

رحم

دستگاه تناسلی زنان

نقش اصلی در دستگاه تناسلی زنان تخمدان ها هستند که تولید سلولهای جنسی به نام تخمک به عهده دارند.وقتی یک تخمک با یک سلول جنسی مذکر که به آن اسپرم گفته می شود ترکیب می شود ترکیب شود این توانایی بالقوه را خواهد داشت که به جنین تبدیل گردد.تخمدان ها همچنین هورمون های جنسی ترشح می کنند که کنترل نمو جنسی و چرخه قاعدگی به عهده آنها می باشد.

تنها قسمت های قابل مشاهده دستگاه تناسلی زنان، بافت هایی است که فرج را تشکیل می دهند.لب فرج چین هایی از پوست هستند که از محل ورودی مهبل یا واژن محافظت می کنند. و از سلولهایی پوشیده شده اند که تولید مایع کمی اسید  میکنند تا از بروز عفونت پیشگیری شود.

مهبل تا رحم امتداد دارد.رحم دارای دیواره های کلفتی است که جنین در داخل آن رشد می کند. دو لوله رحم تا تخمدان ها کشیده شده اند و تخمدان ها محل نگهداری تخمک ها می باشند.

 

 

باروری زنان

نوزادان دختری که به دنیا می آیند دارای حدود 150هزار تخمک نابالغ در تخمدان هایشان می باشند.تخمک ها در تخمدان ها نگهداری می شوند.هر ماه یکبار یک تخمک درمدت 14 روز در داخل فولیکوش به بلوغ می رسد و از تخمدان رها می گردد و از تخمدان ها وارد لوله های رحم می شود که به این فرایند تخمک گذاری گفته می شود.

این تخمک گذاری به مدت 24 ساعت در داخل لوله های رحم زنده می ماند و فقط در صورتیکه در این مدت توسط یک اسپرم بارور شود می تواند به بقای خود ادامه دهد.حدود 5 تا 6 روز طول می کشد که تخمک چه بارور شده باشد و چه بارور شده باشد و بارور نشده باشد از لوله های رحم عبور کرده و خود را به رحم برساند.اگر  تخمک بارور شده باشد در نهایت، جایی برای خود درپوشش دیواره رحم پیدا می کند.

بعد از هر بار تخمک گذاری، دیواره رحم ضخیم تر می شود و خود را آماده پذیرایی از تخمک می کند. تخمک سپس رشد کرده و به جنین تبدیل می شود. اگر تخمک بارور نشود به همراه مقداری از پوشش مخاطی و خون به خارج از مهبل ریخته می شود.این وضعیت را خونریزی قاعدگی عادت ماهانه می نامند.

چرخه بلوغ تخمک، تخمک گذاری و خونریزی قاعدگی در فواصل حدودا 28 روزه اتفاق می افتد. در هنگتم یائسگی که معمولا در سنین بین 45 تا 55 سالگی رخ می دهد،تخمک ها دیگر بالغ نمی شوند و از تخمدان ها نیز رها نمی گردند. در این زمان، قاعدگی ها متوقف شده و مرحله به پایان خود می رسند.

هورمون های جنسی زنانه

تخمدان ها هورمون های استروژن و پروژسترون را تولید می کنند.اما ترشح این هورمون ها تحت کنترل هورمون تحریک کننده فولیکول و هورمون لوتئینیزه کننده که از غده هیپوفیز در زیر مغز ترشح می شوند قرار دارند.هورمون های جنسی مسئولیت کنترل رشد و نمو جنسی در هنگام بلوغ، چرخه قاعدگی و باروری زنان را برعهده دارند.هورمون استروژن همچنین توزیع چربی در بدن را تحریک می کند که شکل بدن خانم ها را موجب می شود.تغییراتی که میزان هورمون ها جنسی در طی چرخه قاعدگی و درهنگام یائسگی ایجاد می شود بر روی خلق و خوی خانم ها تاثیر می گذارد.

 

 

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *