چگونه فرزندمان را مستقل بار بیاوریم؟

بلوغ زمینه ها و ابعاد مختلفی دارد: بلوغ عاطفی،جسمی، اخلاقی و اجتماعی. همه این ابعاد در زندگی کودکان از اهمیت بالایی برخوردار هستند، شما برای اینکه بتوانید کودکی مستقل، بالغ و مسئول با عقاید خاص خود تربیت کنید باید این خصوصیات فرزندتان را تقویت کنید تا او در آینده فردی نباشد که همیشه به کمک دیگران احتیاج داشته باشد.

چگونه فرزندمان را مستقل بار بیاوریم؟

_ اعتماد به نفس فرزندتان را تقویت کنید

سعی کنید کارهای فرزندتان را انجام ندهید، آن ها باید یاد بگیرند خودشان لباس بپوشند، بند کفش ببندند و کوله پشتی خود را برای مدرسه آماده کنند. درست است که شما می توانید این کارها را سریع تر از او انجام دهید اما باید اجازه دهید او این مهارت ها را بیاموزد.

_به جای فرزندتان انتخاب نکنید

شما نباید برای او لباس، اسباب بازی و یا هرچیز دیگری را انتخاب کنید، شما نمیتوانید تصمیم بگیرید که او چه چیزی را دوست دارد یا ندارد. تنها می توانید به فرزندتان مشاوره بدهید و او را راهنمایی کنید اما اجازه دهید درانتها خودش تصمیم بگیرد.

_فرزندتان را تنها بگذارید

نیازی نیست در همه جا فرزندتان را همراهی کنید. با بزرگ شدن، آن ها می توانند به تنهایی به مدرسه بروند. در سنی که آن ها قوانین را یاد بگیرند و بدانند که در خیابان چطور باید رفتار کنند. اگر آن ها در جمع دوستانشان هستند اجازه دهید تنها باشند و درمورد بازی ها و کارهای کودکانه شان صحبت کنند.

_به فرزند خود نظم را بیاموزید

کودک باید یاد بگیرد که کارهایش را خودش انجام دهد. مسواک زدن قبل از خواب، جمع کردن اتاق و حتی کمک در انجام کارهای خانه باید جزئی از وظایف روزمره اش باشد. اجازه دهید تکالیف شان را خودشان انجام دهند و در زمان انجام تکالیف مدام کنار آن ها نباشید.

_اجازه دهید فرزندتان جواب دهد

لازم است که فرزندتان فرصت دهید تا خودش صحبت کند. این کار ارتباطات او را قوی خواهد کرد و اجازه نمی دهد او همیشه در جمع خجالت بکشد او نباید از اینکه کسی از او چیزی می پرسد واهمه داشته باشد. به او یاد بدهید چگونه سوال ها را پاسخ دهد اما به جایش جواب ندهید.

_به فرزندتان اجازه دهید اشتباه کند

سعی کنید بیش از اندازه از فرزندتان حمایت نکنید. اجازه دهید او مسئولیت کارهایش را به عهده بگیرد حتی اگر اشتباه کرد. او از اشتباهاتش درس خواهد گرفت و در آینده حتما از برایش مفید خواهد بود. به او بیاموزید افتادن، اشتباه کردن و نا امید شدن هم بخشی از زندگی است.

_وظایفی را در خانه به او واگذار کنید

وقتی کودک شما 3ساله شد کم کم می توانید او را به انجام بعضی کارهای خانه عادت دهید، او باید وسایلش را خودش جمع کند و هرچه بزرگ تر شد وظایف او را بیشتر کنید. این کار به او یاد می دهد تا هم به دیگران کمک کند هم به کارهای آنها احترام بگذارد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *