چای را در فنجان بنوشیم یا ماگ؟

لیوان یا فنجان؟اینکه از کدامیک برای نوشیدن چای استفاده مینماییم بسیار مهم است. بیشتر ما نوشیدن چای را در لیوان لذت بخش تر می دانیم و انتخابمان ماگ یا لیوان است؛ اما بهتر است بدانید این در واقع یک نوع بازی و ترفند ذهنی است.

چارلز اسپنس، روانشناس دانشگاه آکسفورد توضیح می دهد، در حقیقت سنگین بودن لیوان باعث می شود ما بر این باور باشیم که نوشیدن چای در لیوان کیفیت بهتری دارد. از آنجایی که ما عادت داریم چای های سرو شده در لیوان های کاغذی و سبک را متعلق به جاهای ارزان قیمت بدانیم؛ بنابراین، سنگینی لیوان به نوعی در ذهن ما یادآور کیفیت بهتر است.

پروفسور اسپنس به منظور تست نظریه خود، از دو گروه افراد داوطلب خواست تا یک چای را از یک میز مشخص شده A و دیگری را از میزی که با علامت B مشخص شده بود انتخاب کنند. داوطلبان همه نوشیدنی A را ترجیح دادند، چون آنها را “شیرین تر” توصیف می کردند، در حالی که نوشیدنی B را “بدون طعم” می دانستند.

این فرد سپس بیان نمود که هر دو چای یکسان هستند و تنها به لیوان A یک وزنه 30 گرمی را اضافه نموده بود.

او توضیح داد: آنچه ما در دستانمان احساس می کنیم تا چه اندازه می تواند در نظر ما درباره آنچه در فنجان یا لیوان است تاثیر بگذارد و باعث شود تعیین کنیم که آن نوشیدنی (چای) چه طعم و مزه ای دارد.

او ادامه داد: بنابراین ما وزن سنگین تر لیوان را نشانه ای از کیفیت در نظر می گیریم و فکر می کنیم که چای های ما وقتی که در ظرف های سنگین تر خورده شوند، طعم دلچسب تری دارند و از آنجایی که نمی توان چای را از ظرف آن جدا کرد، مغز ما این وزن را نشانه ای از کیفیت در نظر می گیرد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *