مراقب کلاهبردارهای استارتاپی باشید

به تازگی روند شکایت از استارتاپ های حمل و نقلی افزایش یافته و کابران مجازی را با مشتی سودجو طرف نموده است.

در سالهای اخیر با شدت یافتن فعالیت های استارتاپی و علاقه جوانان برای راه اندازی کسب و کارهای کوچک و با نرخ بهره وری بالا ،شاهد شیوع نوعی کسب و کار شده ایم که تنها هدف آن منافع مالی است و هیچ رسالت دیگری برای خود ندارند.

اما با توجه به موج راه‌اندازی استارتاپ‌ها که اکنون کشور ما را نیز در برگرفته، روزانه شاهد افتتاح و راه‌اندازی بیزینس‌هایی حداقل در قامت یک اپلیکیشن موبایل با گردش مالی‌های بالا هستیم که شاید برخی کسب‌وکارهای سنتی را به رسما به چالش بقا دعوت می‌کند.

چالشی که گاهی با توجه به مبنا قرار دادن منافع مالی، به چالشی برای خود استارتاپ‌ها نیز تبدیل شده و موجی از نارضایتی را برای آنها در جامعه به وجود آورده که نهایتا از اعتماد مخاطبانش کاسته و نهایتا به انزوای دائمی آن منجر شده است.

ممکن است یک استارت آپ با توجه به ماهیت اش خود را کمتر درگیر توجه به نقاط بحرانی یک کسب و کار کند و زمانی با مشکل برمیخورد و بدنبال چاره می افتد که دیگر خیلی دیر شده است و مجبورند بازار رقابت را ترک نمایند.

یکی از استارتاپ های موفق که اخیرا با رواج قابل توجهی روبرو شده استارتاپ های حمل و نقل و تحویل مرسولات است.استارتاپ هایی که فقط به یک گوشی هوشمند نیاز دارند.

با فراگیری روز افزون این استارتاپ ها مشکلات آنها نیز همراه با آنان رشد میکنند؛ تا زمانیکه جایگاه خوبی در بین مخاطبان ندارند سعی بر این دارند تا هرچه بیشتر خدمات دهند .اما پس از کسب جایگاه مد نظر خود در بین مشتریان از خدمات آنها کاسته و موجی از نارضایتی ها را بدنبال خواهند داشت.

این رویه فراگیر است و تمامی برندها و با هر نوع خدماتی را مورد خطاب قرار می‌دهد؛ بدترین حالت ممکن نیز زمانی اتفاق می‌افتد که برند با تکیه بر اسم و رسم خود دیگر پاسخگوی سوالات و پیگیر دغدغه‌های مخاطبانش نیست که این موضوع قطعا آفت و ضربه‌ای مستهلک برای استارتاپ‌ها به شمار خواهد رفت.

اخیرا گزارش‌های مردمی از افت کیفیت خدمات‌دهی یکی از استارتاپ‌های حمل‌ونقل بار و مرسولات بالا گرفته که این موضوع در رقابت با سایر استارتاپ‌های فعال در این بخش، می‌تواند حاکی از نظارت ضعیف یا بی‌توجهی به بخش پشتیبانی این استارتاپ باشد.

بعنوان مثال روز گذشته فردی در تهران درخواست پیک موتوری برای ارسال یک محموله را مینماید و با اینکه مبلغ کرایه رقم 12500 تومان بوده اما راکب موتور کرایه 20 هزار تومانی دریافت میکند و پس ا درخواست مشتری مبنی بر تحویل رسید با امتناع راکب موتور سیکلت مواجه که موجب نارضایتی وی میگردد.
این اتفاق را بارها در سامانه‌های حمل‌ونقل آنلاین شاهد بودیم اما چرایی اینکه نحوه نظارت و برخورد با خاطیان به چه شکل است که دایره فعالیت آنها نه تنها محدود نشده و بلکه روز به روز وسیع‌تر هم می‌شود، همچنان جای سوال است.

پس از اینکه شاکی این شرکت خدماتی شکایت خود را در فضای مجازی و بشکل عمومی مطرح مینماید، مشخص شد که پس از پیگیری شکایت فرد ارسال کننده مرسوله از پشتیبانی این شرکت حمل‌ونقل مرسوله، گفته شده که «موبایل پیک موتوری مذکور پاسخگو نیست و مبلغ اضافه دریافت به حساب شما واریز خواهد شد»…

اما آیا مسئله با پرداخت اضافه دریافت راننده پیک موتوری حل می‌شود یا باید به فکر آسیب‌شناسی جدی در فرهنگ فعالیت‌های استارتاپی بود؟!

سوال مهمی که در اینجا مطرح میشود این است که با توجه به اسناد کافی در مورد تخلف پیک، چه شرایط قانونی و فرآیندی برای شکایت و توبیخ این قبیل افراد خاطی در نظر گرفته شده تا بابی برای سودجویان دیگر هم باز نشود؟!

قانون‌گذار کلان که پروانه فعالیت‌های تجاری این کسب‌وکارها را صادر می‌کند چه رویه‌ای را برای این مواقع در نظر گرفته تا کاربران این قبیل سرویس‌ها در فضای مجازی بتوانند سریعا راهکارهای قانونی و حقوقی را طی کرده و در مواردی که پشتیبانی استارتاپ‌ها با نوعی انفعال مواجه هستند و قادر به پیگیری امور مرتبط با خود نیستند، کاربران بتوانند شخصا دست به کار شده و مراتب حقوقی را طی کنند؟!