بامیه

طرز درست کردن یه بامیه خوشمزه

این آموزش برای زیبا تر شدن سفره های افطاری شماست. خیلی از ما برای برگزاری مراسم افطاری به قنادی میریم و بامیه می خریم اما تا حالا به این فکر کردید خودتون این رسپی های خوشمزه درست کنید!

مواد بامیه به راحتی درست میشه و هم خیلی خوشمزه است. فقط اگه گلوکز نداشتین اصلا مهم نیست می تونید حذفش کنید.درکل از گلوکز برای براق شدن و غلظت بامیه استفاده میشه. اگر هم خواستید می توانید از قنادی ها تهیه کنید.

زعفران رو هم می تونید از شربت بار حذف کنید و برای طعم دهی از هل یا دارچین استفاده کنید.

مواد لازم برای شربت یا همان شهدبامیه:

  • شکر 2 پیمانه
  • آب 1 پیمانه
  • جوهر لیمو ¼ قاشق چایی خوری یا آبلیمو 1 قاشق غذا خوری
  • زعفران دم کرده 1 قاشق چایخوری
  • گلاب حداکثر ½ پیمانه
  • گلوکز 2 قاشق غذا خوری

بسته به کیفیت گلوکز ممکنه بیشتر یا کمتر از 2 قاشق لازم بشه اگر گلوکز خیلی سفت بود 1 قاشق کافی هست.

مواد لازم خمیر بامیه:

  • آرد 1 پیمانه
  • آب 1 پیمانه
  • کره 20 گرم
  • تخم مرغ درشت 2 عدد
  • عسل 1 قاشق غذا خوری سرپر (اگر عسل نداشتید میشه از شربت باری که برای بامیه درست می کنید هم استفاده کنید)

 

مرحله اول

اول شربت بار رو درست می کنیم و میزاریم کنار تا سرد بشه. شکر و آب را روی حرارت متوسط  تو قابلمه می ریزیم و صبر می کنیم تا شکر حل بشه و آب جوش بیاد، جوهر لیمو، زعفران، گلوکز آب اضافه می کنیم. از این قسمت به بعد دیگه هم نمی زنیم حرارت رو هم پایین میاریم. هرچند یک بار با یه قلمو خیس دور قابلمه می کشیم که دیواره قابلمه شکرک نزنه و صبر می کنیم تا شربت قوام بیاد و مثل عسل روان شده و آب شده بشه.

 

شربت بامیه

اگر شربت رو زیاد قوام بدیم داخل بامیه ها نفوذ نمی کنه کمتر قوام داده بشه بهتر از اینکه که زیاد قوام  بدید و سفت بشه. حرارت گازم باید تمام مدت ملایم باشه.

 

طرز تهیه خمیر بامیه

حالا خمیر بامیه را درست می کنیم، ابتدا توی یک قابلمه آب، کره وعسل باهم مخلوط می کنیم و میزاریم روی شعله تا آب جوش بیاد.

آرد را یه بار بهش اضافه می کنیم و هم میزنیم تا مواد یک دست بشه و بعد خمیر به دست آمده رو با یک قاشق چوبی یا لیسک توی قابلمه مدام جمع و باز می کنیم که بامیه ترد بشه.

خمیر بامیه

بعد از آن خمیر رو از روی حرارت برمیداریم و میزاریم کنار تا خنک بشه بعد تخم مرغ ها رو دونه دونه اضافه می کنیم و باهمزمان هم می زنیم تا خمیر یکدست بشه سپس خمیر روی توی قیف می ریزیم و قیف رو فشار می دیم و خمیر رو در اندازه های دلخواه با قیچی میبریم و توی ماهیتاپه میندازیم.مقدار روغن توی ماهیتابه باید طوری باشه که سطح روی بامیه ها رو هم بپوشنه و بامیه ها توش شناور باشه.

 

چند دقیقه اول اصلا بامیه هارو هم نمیزنیم که فرمشون رو از دست ندن و بعد با کفگیر شروع می کنیم به زیر و رو کردن بامیه ها که کامل سرخ بشه. توی سرخ کردن بامیه ها حرارت گاز اصلا بالا نمی بریم. بامیه ها بلافاصله بعد از سرخ شدن چند ثانیه توی صافی می ریزیم که روغن اضافیش بره و بعد توی شهد سرد یا ولرم میندازیم 1-2 دقیقه میزاریم بمونه که شهد جذب بشه و بعد در میاریم و میزاریم توی صافی تاشهد های اضافی خارج بشه و در آخر توی ظرف دلخواه سرو می کنیم!

بامیه

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *