بالاخره امواج وای فای برای بدن مضر است یا نه!

بالاخره امواج وای فای برای بدن مضر است یا نه!

امروزه در دنیا استفاده از وای فای حرف اول می زنه دیگه انسانها مثل گذشته با تلگراف و نامه باهم ارتباط برقرار نمی کنند.در 20 سال اخیر انسانها برای ارتباط گرفتن از شبکه های بی سیم استفاده می کنند. این شبکه بیسیم یا همان وای فای خانگی که در اطرافمون وجود داره زندگی ما انسان ها رو در دهه های اخیر به طور کل تغییر داد و باعث تغییر سبک زندگی ما شد. در گذشته اگه وسیله ای نیاز داشتیم باید قدم رنجه می کردیم و خودمان تا فروشگاه می رفتیم و کالا مورد نظرمون می خریدیم  به مرور زمان که تلفن آمد به مغازه زنگ میزدیم و مغازه دار خریدامون به شاگردش میداد تا برامون تا دم خونه بیاره.اما در حال حاظر جای این زنگ زدن ها توسط  استفاده از این شبکه های بیسیم گرفته شده است.ولی آیا استفاده از این شبکه های بیسیم به اندازه گذشته برای انسانها بی خطر هستند؟

در این مقاله به شما می گوییم که استفاده از وای فای ممکن است چه تاثیراتی بر روی بدن شما داشته باشه.

 

مضرات وای فای

تاثیرات وای فای بر روی بارداری در مردان و زنان

استرس اکستداتیو زمانی اتفاق می افتد که بین اکسیدان ها و رادیکال های آزاد هماهنگی نباشد.زمانی که استرس اکسیداتیو بیشتر شود. باعث آسیب به مولکول های بدنی مانند پروتئین ها،لیپیدها،دی ان ای می شود. برخی مطالعات در مورد تأثیرات سیگنالهای WiFi بر سلامت انسان و حیوانات نشان داده است که تابش الکترومغناطیسی فرکانس رادیویی منتشر شده توسط دستگاههای WiFi می تواند بر تعداد اسپرم ، تحرک و یکپارچگی DNA تأثیر بگذارد.

از دیگر تغییرات در سیستم تولید مثل مردان می توان به آسیب های دژنراتیو ، کاهش سطح تستوسترون ، افزایش مرگ سلول و آسیب DNA اشاره کرد که عمدتاً به دلیل افزایش دما و سطح استرس اکسیداتیو در بیضه ها ایجاد می شود.

در مورد تغییرات تولیدمثل زنان ، نشان داده شده است که قرار گرفتن در معرض WiFi باعث کاهش تولید و ترشح استروژن و پروژسترون می شود که منجر به کاهش اثر تولید مثل و اختلال در باروری می شودWiFi همچنین می تواند باعث جهش های کروموزومی شود که یکی از دلایل سقط خود به خودی است.

مطالعات حیوانی در مورد تأثیرات WiFi بر روی فعالیت مغز نشان داده است که قرار گرفتن در معرض استرس و اشعه WiFi باعث ایجاد رفتاری مانند اضطراب می شود.

قرار گرفتن در معرض بیش از حد WiFi همراه با اختلال در یادگیری و حافظه ، کمبود خواب و خستگی مربوط به کاهش ترشح ملاتونین و افزایش ترشح نوراپی نفرین در شب است.

 

مطالعات جدید در مورد تاثیرات مثبت وای فای برروی مغز

فعالیت های ثبت شده مغز توسط الکتروانسفالوگرافی نتایج متفاوتی را با WiFi نشان داده است ، با مطالعات گذشته بسیار متناقض است که نشان می دهد تغییرات عصبی روانی هیچ تاثیری در استفاده از WiFi ندارد.یک مطالعه اخیر نشان داده است که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه WiFi می تواند عملکردهای شناختی موش های دارای اختلال شناختی مانند بیماری آلزایمر را بهبود بخشد.در کودکان خردسال مشخص شده است که تابش الکترومغناطیسی با فرکانس رادیویی که از تلفن های بی سیم و تلفن همراه ایجاد می شود ، هیچ مشکلی از نظر عاطفی و رفتاری ایجاد نمی کند.

با این حال ، سطح بالاتری از قرار گرفتن در معرض تابش از ایستگاه های پایه تلفن همراه شناخته شده است که با یک مشکل رفتاری و عاطفی گزارش شده توسط مادران در کودکان خردسال مرتبط است.با وجود چندین مطالعه اولیه در مورد تأثیرات احتمالی مخرب قرار گرفتن در معرض WiFi ، نتیجه گیری در مورد خطرات احتمالی سلامتی خیلی زود است.

اما باید این را در نظر گرفت که قرار گرفتن به مدت طولانی در معرض وای فای تاثیرات منفی دارد.

 

مضرات وای فای

 

آیا WiFi برای سلامتی مضر است؟

سالهاست که الکترونیک از طیف 2.4 و 5 گیگاهرتز استفاده می کند. طبق شواهد جدید علمی ، اینها مضر نیستند.

آیا خوابیدن در کنار مودم WiFi ایمن است؟

خوابیدن در کنار مودم بی خطر است زیرا امواج رادیویی تولید می کند که برخلاف اشعه X یا اشعه گاما ، پیوندهای شیمیایی را نمی شکند و باعث یونیزاسیون در انسان نمی شود. به عبارت دیگر ، امواج رادیویی به DNA سلولهای انسان آسیب نمی رسانند.

آیا باید شب WiFi را خاموش کنم؟

بهترین راه برای کاهش Wi-Fi خاموش کردن آن در شب است. با خاموش کردن Wi-Fi در شب ، میزان اشعه EMF را که روزانه خانه شما را پر می کند ، کاهش می دهید. علاوه بر خاموش کردن Wi-Fi خانه ، می توانید Wi-Fi موجود در هر دستگاه الکترونیکی داخل خانه را نیز خاموش کنید تا کودکان و نوجوانان در شب زودتر بخوابند.

 

اما به طور کلی دکتر مارتین راسلی استاد محیط زیست دانشگاه بازل سوییس مطالعه مطالعه بسیار جالبی در زورنال معتبر environmental health perspectives  در رابطه با اثر امواج رادیویی دستگاه های بی سیم مثل موبایل،تلفن بی سیم و وای فای رو عملکرد مغز انجام داده است که به نظر می تواندتلنگر خوبی برامون باشه.در این پزوهش از تعدادی از دانش آموزان سوییسی بین 12 تا 17 سال پرسیدند که مکالمه های تلفنی شما چقدر طول می کشد؟روزی چندتا تکست می فرستید؟چقدر زمان برای بازی های آنلاین صرف می کنید؟موقع صحبت از هدفون استفاده می کنید یا نه؟موقع استفاده از موبایل از گوش چپ استفاده می کنید یا نه؟

نتایج به دست آمده خیلی جالب بود دانش آموزانی که بیشتر در معرض وای فای قرار بگیرد به همان اندازه حافظه اش تخریب می شود. نکته جالب اینجا بود که متوجه شدند که افرادی که برای صحبت کردن از گوش راست استفاده می کنند حافظه کلامی آنها و کسانی که از گوش چپ استفاده می کنند به مرور زمان حافظه تصویریشون کم می شود. توصیه این تحقیق این بود که وای فای و موبایل تا آنجایی که می توانید از خود دور کنید یا در صورت استفاده نکردن خاموش کنید.

 

درست است نتایج جدید به دست آمده می گوید تاثیرات منفی ندارد اما بهتر است کمی مراقب باشیم.

 

 

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *