امام خمینی به شهید مطهری گفتند من هم موافق حجاب اجباری نیستم

گشت ارشاد

گشت ارشاد

مسئله حجاب را از نظر شرعی همه قبول دارند و کسی مخالف آن نیست ولی آیا می‌توان کسی که حجاب را رعایت نمی‌کند مجرم دانست و آن را مجازات کرد؟ آیا حکومت حق دارد و می‌تواند در این مسئله دخالت کند و افراد را مجبور به رعایت حجاب بکند؟
آیت الله محمدعلی ایازی:
بر این اساس، به نظر من اگر حجاب از حیث قانونی الزامی نداشته باشد، هیچ خدشه‌ای به تصویر دینی آن وارد نمی‌شود. مگر در باب نماز یا واجبات دیگر هیچ‌کس نمی‌گوید که این واجبات را از حیث قانونی، الزامی کنیم با اینکه در وجوب این مسائل، تردیدی نیست.
عده‌ای از شخصیت‌های فرهنگی مثل مرحوم شهید مطهری، شهید بهشتی آیت‌الله طالقانی و شخصیت‌های دیگر صحبت اصلیشان این است که این الزام حکومتی حجاب، یک امر شرعی و دینی نیست و ما دلیلی از ناحیه‌ شرع نداریم که چنین قانونی را بخواهیم بر اساس آن دلیل تصویب کنیم و سپس گشت ارشاد را راه بیندازیم تا ببینیم چه کسی این قانون را رعایت می‌کند و چه کسی رعایت نمی‌کند.
استاد محمدرضا حکیمی می‌گوید: به آقای مطهری گفتم این چه قانونی است؟ ایشان گفت اتفاقاً من می‌خواهم فردا دراین‌باره با مرحوم امام صحبت کنم.
سپس وقتی مرحوم شهید مطهری نظر امام را جویا شده بودند، ایشان هم فرموده بودند من هم با این کار موافق نیستم ولی این‌قدر بر من فشار آوردند که من گفتم باید در ادارات، حجاب رعایت شود. لذا کلام مرحوم امام مربوط به رعایت حجاب در ادارات بود نه در خیابان‌ها.
قانونی کردن حجاب، مربوط به یک گروهی بود که تندروی می‌کردند و الان هم نتیجه‌اش این است که اگر نیروی انتظامی هم بخواهد وارد این قضیه بشود و با بی‌حجابی برخورد کند، عملاً هیچ تأثیری ندارد.
ما چنین دلیلی نداریم که اگر کسی حجابش را رعایت نکرد، می‌توانیم از طریق مجازات کردن، او را مجبور به رعایت حجاب کنیم. ما همچنین چیزی را در سیره‌ پیغمبر(ص) و ائمه‌ معصومین(ع) نداریم.