آیا بسته پیشنهادی مسکن با شکست روبرو میشود؟

یکی از اعضای انجمن انبود سازان مسکن اعلام کرد : برای اینکه بازار مسکن رونق یابد و مشکلات آن حل شود باید بشکل ریشه ای با موانع آن برخورد و آنها را برطرف کرد .یرا مسکن یک کالای شخصی است و نمیتوان برای مالکان در بخش اجاره نشینی تعیین تکلیف کرد.

وزیر راه و شهرسازی مدتی پیش در نامه ای به معاون اول رئیس جمهور خواستار عملی تحت عنوان «جراحی مالیاتی» در بازار مسکن شد .خواسته ای که به منظور کاهش احتکار املاک مسکونی مطرح شد.این نامه ، دومین درخواستی است که طی مدت اخیر از سوی وزیر راه و شهر سازی ، به اسحاق جهانگیری نوشته و ارسال میشود.

 عباس آخوندی این بار در قالب دو لایحه خواستار تغییر مواردی از قانون ساماندهی مسکن با استفاده از چهار اهرم در شکل اعمال سیاست‌های مالیاتی تشویقی و تنبیهی شد.

اوایل هفته جاری بود که عباس اخوندی برای دومین بار طی نامه ای به جهانگیری درخواست تعیین مدت دو ساله برای قرار دادهای اجاره بین مالک  مستاجر را مطرح نمود.

در این نامه ، با تاکید بر ضرورت حمایت از مستاجران از طریق ساخت و عرضه واحد های مسکونی استیجاری ، یک اهرم مالیاتی برای کنترل بازار اجاره طراحی شد.

در این بخش از بسته مالیاتی مطرح شده از طرف متولی وزارت راه و شهرسازی که دیروز در قالب لایحه‌ای برای تغییر موادی از قانون ساماندهی مسکن ارائه شد، یک مشوق مالیاتی برای ممالکانی که منزل خود را بیش از دو سال اجاره میدهند ارائه شد؛ در قالب این مشوق و در صورت تصویب این لایحه، با استفاده از یک اهرم مالیاتی التهابات بازار اجاره از طریق کاهش دفعات نقل و انتقال مستاجران در واحدهای استیجاری، کاهش ‌می‌یابد؛این بدان معنی است که واحد های اجاره ای که قرار داد آنها بیش از دو سال است از پرداخت مالیات بر اجاره معاف میشوند.

در این باره یک عضو انجمن انبود سازان مشکن گفت : قانونگذار در زمان تنظیم لایحه باید بصورتی عمل نماید که حقوق مالک و مستاجر همزمان در آن رعایت شود .اما در نامه اخیر به نظر میرسد تنها یک سویه عمل شده و حقوق مالک پایمال شده است.

عباس شوکتی افزود : مشکلات و موانع بازار مسکن مربوط به امروز و دیروز نیست و باید بطور ریشه ای حل شود. چرا که مسکن تنها کالای خصوصی است و بنابراین نمی‌توان برای مالکان در این حوزه محدودیت و اجباری در بخش اجاره‌نشینی تعیین و تکلیف کرد.

وی افزود : در یک پیشنهاد به دولتی اها اظهار داشتم که در مورد قیمت اجاره باید از کارشناسان قیمت گذاری کمک بگیریم و یک بار برای همیشه به این مشکل پایان دهیم ، تا مستاجران برای یافتن منزل های مورد نظر خود دچار سردرگمی نشوند.

شوکتی درمورد نتیجه این تصمیم گیری اظهار کرد :آن طور که گفته می‌شود چندی پیش وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهوری خواستار جراحی مالیاتی در بازار مسکن به منظور افزایش عرضه زمین و مسکن و همچنین کاهش احتکار املاک مسکونی شده است،  اگر واقع بین باشیم این تصمیم گیری در نهایت با شکست موجه خواهد شد؛ زیرا این تصمیم گیری ها بدون در نظر گرفتن حقوق و نظرات صاحبان بخش خصوصی گرفته شده و کاملا یک جانبه است.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *