نشانه های کمبود ویتامین

اغلب اوقات با یک تست خود کمبود ویتامین در بدن را میتوان تشخیص داد اما از راه های دیگری نظیر پوست ، مو و یا ناخن نیز کمبود ویتامین ها قابل تشخیص هستند.

پف چشمان:

پس از بیدار شدن از خواب پف چشمان امری عادی است اما اگر در حالات دیگر نیز چشمان شما پف دارد ، نشانه کمبود ید در بدنتان است.

 یک مطالعه در سال 2006 ارتباط بین جذب ید و بیماری تیروئید – بیماری که می تواند باعث خستگی، افسردگی و پف کردن چشم ها شود- را نشان داد. سایر علائم کمبود ید شامل خشکی چشم، اضافه وزن و شکنندگی ناخن می شود.

مواد غذایی حاوی ید عبارتند از توت فرنگی ،لوبیا ، ماست ، سیب زمینی و قره قروت.

موی خشک:

اگر موهای شما همیشه حالت خشک دارد ممکن است ناشی از کمبود بیوتین یا ویتامین B7 بدنتان باشد.کم بودن سطح بیوتین در بدن باعث شکنندگی ناخن ها و موها میشود.مصرف دوز بالای بیوتیم میتواند حلال این مشکلات و همچنین کنترل کننده دیابت باشد.

مواد غذایی مانند تخم مرغ، بادام، آجیل، حبوبات و غلات کامل می توانند در رفع این عارضه بسیار مفید باشد.

پوست رنگ پریده:

به گزارش وبگاه مدلاین پلاس، پریدگی چهره نشان می دهد که شما نیاز به مصرف بیشتر ویتامین B12 دارید و کمبود این ویتامین می تواند به بیماری پوستی منجر شود.

ماهی قزل آلا، گوشت قرمز، غلات غنی شده، ماست و پنیر سوئیسی از خوراکی های مفید برای رفع این عارضه هستند.

لب های رنگ پریده:

علت رنگ پریدگی در پوست و لب ها نشانه کمبود آهن و نتیجتا کم خونی است.

مواد غذایی مانند:  غلات غنی شده با آهن ، نخود فرنگی ،گوشت قرمز، غذاهای دریایی، لوبیا و سبزیجات برگ سبز تیره برای رفع این عارضه مفید است.

خونریزی لثه

اینکه لثه های شما پس از نخ دندان کشیدن دچار کمی خونریز شوند امری عادی است اما اگر این خونریزی بیش از حد معمول باشد ، علامت مکبود ویتامین C است.کمبود ویتامین C در رژیم غذایی می تواند منجر به بیماری اسکوربوت شود، علائم کمبود ویتامین سی یا اسکوربوت شامل کبود شدن بدن، خونریزی لثه و درد مفصل ها و عضلات است.

مواد غذایی مانند پرتقال، فلفل قرمز، کلم پیچ، کلم بروکسل، کلم بروکلی، توت فرنگی، و گریپ فروت می تواند این عارضه را رفع نماید.

با تمام موارد گفته شده اگر موارد مشکوک به کمبود ویتامین را در بدن خود ملاحظه نمدید بهتر است قبل از انجام خود درمانی ، با پزشک خود نیز مشورت نمایید.زیرا عمل خودسرانه در برخی موارد موجب لطمات جبران ناپذیری به بدن خواهد شد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *