دیابت دشمن دندان

در افراد دیابتی کاهش ترشح بزاق منجر به افزایش پوسیدگی دندان ها میشود.

مشکلات در افراد دیابتی چندین نوع است.

پوسیدگی دندان‌ها: با رعایت بهداشت مناسب دهان و کنترل قند خون و استفاده از تحریک‌کننده‌های بزاق و دهانشویه‌های ضد‌پوسیدگی فلوراید‌دار قابل کنترل است و نکته مهم و خوب، استفاده کمتر این افراد از غذا‌ها و میان وعده‌های شیرین است .

برفک: یک عفونت با منشأ قارچ است که در افراد دیابتی بیشتر شایع است. البته کنترل خوب دیابت، عدم مصرف سیگار و تمیز نگهداشتن دندان‌های مصنوعی می‌تواند از بروز این بیماری جلوگیری کند.

فضای دهان خشک است: این امر موجب به زخم های دهانی ،عفونت و پوسیدگی ای دندان میشود.علاوه بر دیابت بسیاری از داروها نیز منجر به این مشکلات میشوند.

با استفاده از تحریک‌کننده‌های بزاقی و داروهای تحریک‌کننده ترشح بزاق و استفاده از آدامس‌های بدون قند می‌توان این مشکل را تا حدودی برطرف کرد.

علائم بیماری عفونت دندان در افراد دیابتی شامل خونریزی، زخم لثه، عفونت‌های مکرر و بوی بد دهان است که با مراقبت صحیح از لثه‌ها و دندان‌هایشان میزان عفونت به حد اقل می‌رسد.

در افراد دیابتی هر 6 ماه یکبار نیاز به کنترل دندان ها توسط دندانپزشک است همچنین لازم است افراد دیابتی پس از هر وعده غذایی دندان های خود را نخ دندان و مسواک نمایند و قند خون خود را با رژیم مناسب غذایی و دارویی کنترل و سیگار را ترک کنند و به یاد داشته باشند درمان بیماری لثه این افراد مشکل‌تر است .

در نهایت پیشگیری و کنترل بیماری لثه بسیار اهمیت دارد و بهترین دفاع علیه مشکلات بیماری دیابت در کنار مسواک زدن و نخ‌دندان، جلسات کنترل منظم دندانپزشکی، کنترل قند خون و ترک سیگار است.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *